Başarılı Takımların Sırrı: Tuckman Modeli
Takım Dinamiklerini Anlamak – Tuckman Modeli
Her başarılı projenin arkasında sağlam ve uyumlu bir takım bulunur. Ancak bu uyum bir gecede sihirli bir şekilde gerçekleşmez. Takım dinamiklerini anlamak ve yönetmek için kullanılan en etkili modellerden biri Bruce Tuckman’ın Tuckman Modeli – takım gelişim aşamaları modelidir. Bu model, takım gelişiminin dört kritik aşamasını (Forming, Storming, Norming ve Performing) açıklar ve her aşamanın takımın başarısı için ne kadar önemli olduğunu vurgular.
Tuckman Modeli Aşamaları
1. Forming (Oluşum): İlk Temaslar
Takım oluşumunun ilk aşaması olan Forming, takım üyelerinin bir araya geldiği ve birbirlerini tanımaya çalıştığı dönemdir. Bu aşamada takım üyeleri genellikle kibar ve dikkatli davranır. Rollerin ve sorumlulukların henüz net olmadığı bu dönemde, iletişim yüzeysel ve temeldir. Herkes grubun genel yapısını ve nasıl işleyeceğini anlamaya çalışır.
Bu aşamada liderin rolü, takım üyelerini rahatlatmak ve güvenli bir ortam oluşturmaktır. Takım üyelerinin beklentilerini anlamak ve ortak hedefler belirlemek kritik görevlerdir.
2. Storming (Çatışma): Çatışmalar ve Anlaşmazlıklar
Forming aşamasının ardından gelen Storming aşamasında, takım üyeleri arasında çatışmalar ve anlaşmazlıklar ortaya çıkar. Farklı kişilikler, çalışma tarzları ve görüşler bu aşamada sürtüşmelere açabilir. İçsel rekabet ve güç mücadeleleri de bu dönemde sıklıkla gözlemlenir.
Bu aşamada çatışmaları yapıcı bir şekilde yönetmek çok önemlidir. Lider, takım içindeki gerilimleri çözmeye ve yapıcı iletişimi teşvik etmeye aktif olarak çalışmalıdır. Bu dönem, takımın daha güçlü ve uyumlu hale gelmesi için bir fırsat olarak değerlendirilmelidir.
3.Norming (Düzenleme): Uyuma Doğru
Storming aşamasının ardından gelen Norming aşamasında, takım üyeleri çatışmaları çözer ve daha uyumlu bir şekilde çalışmaya başlar. Bu aşamada ortak normlar, değerler ve iş birliği gelişir. Takım üyeleri birbirlerinin güçlü yönlerini daha iyi anlar ve görev dağılımında daha etkili hale gelir.
Norming aşamasında iç iletişim ve iş birliği en yüksek seviyede gerçekleşir. Liderin, bu uyumlu ortamı korumak ve takımın motivasyonunu yüksek tutmak için sürekli destek sağlaması gerekir.
4.Performing (Performans): Zirveye Ulaşmak
Tuckman’ın modeline göre, takım gelişiminin dördüncü aşaması olan Performing, takımın yüksek düzeyde iş birliği ve verimlilik sergilediği dönemdir. Bu aşamada takım üyeleri, grup hedeflerine etkin bir şekilde çalışır ve grup dinamikleri optimum seviyeye ulaşır.
Performing aşamasında liderlik, daha çok rehberlik ve destekleyici bir rol üstlenir. Takım üyeleri, kendi kendini yönetebilecek kadar yetkin hale gelmiştir. Bu aşama, takımın en üretken ve etkili olduğu dönemi temsil eder.
5. Adjourning (Çözülme): Veda Zamanı
Tuckman, modeline sonradan beşinci bir aşama olan Adjourning’i eklemiştir. Bu aşama, grubun belirli bir proje veya görev tamamlandıktan sonra dağılması veya yeniden yapılandırılması sürecini ifade eder. Takım üyeleri başarılarını kutlar ve gelecekteki projeler için planlar yapar.
Adjourning aşamasında liderin rolü, takımın başarılarını tanımak ve takım üyelerine gelecekteki projelerde başarılar dilemektir. Bu aşama, aynı zamanda takım üyelerinin kişisel ve profesyonel gelişimleri için önemli bir fırsattır.
Sonuç: Takım Başarısının Anahtarı
Tuckman’ın takım gelişim aşamaları modeli, takım dinamiklerini anlamak ve yönetmek için güçlü bir araçtır. Takımların doğal evrim sürecini anlamak, liderlerin ve üyelerin daha uyumlu ve verimli bir şekilde çalışmasına yardımcı olur. Bu aşamalar boyunca karşılaşılan zorluklar ve başarılar, takımı daha güçlü ve etkili hale getirir.
Takım liderleri ve üyeleri için, bu aşamaları başarılı bir şekilde geçmek için gerekli stratejileri ve yaklaşımları benimsemek, uzun vadeli başarıya ulaşmanın anahtarıdır.
Yazar: Berdil Sonat Güneş
Kaynakça
- Tuckman, B. W. (1965). Developmental sequence in small groups. Psychological Bulletin, 63(6), 384-399.
- Tuckman, B. W., & Jensen, M. A. C. (1977). Stages of small-group development revisited. Group & Organization Studies, 2(4), 419-427.
- Bonebright, D. A. (2010). 40 years of storming: a historical review of Tuckman’s model of small group development. Human Resource Development International, 13(1), 111-120.
- Wheelan, S. A. (2005). Group Processes: A Developmental Perspective. Allyn & Bacon.
- Robbins, S. P., & Judge, T. A. (2018). Organizational Behavior. Pearson.
- MindTools. (n.d.). Forming, Storming, Norming, and Performing: Understanding the Stages of Team Formation. Retrieved from https://www.mindtools.com/pages/article/newLDR_86.htm
- Verywell Mind. (2021). The Stages of Group Formation, and How They Aid Your Team’s Success. Retrieved from https://www.verywellmind.com/tuckmans-stages-of-group-development-2794865
Bu tür yazıların devamı için bizi takipte kalmayı unutmayın!
Her türlü sorunuz için bize ulaşın.
Sizlerle bir araya gelmek ve birlikte daha fazla öğrenmek için sabırsızlanıyoruz.
Bizimle iletişime geçmeyin unutmayın: https://www.argegrupdanismanlik.com.tr/iletisim/
Katılımcı görüşlerimiz için: https://www.argegrupdanismanlik.com.tr/ne-dediler/
PMSpeed soru simülatörümüz için: www.pmspeed.com
#riskyönetimi #projectmanagement #projeyönetimi #işanalisti #businessanalysis #çevikprojeyönetimi #işanalizi #projectmanager #agile #agileprojectmanagement #pmp #projeyonetimi #pmicertification #pmpcertification