Sürekli İyileştirme ve
MYÜ

Sürekli İyileştirme ve Minimum Yapılabilir Ürün (Minimum Viable Product)

Sürekli iyileştirme, kaizen, yalın üretim, minimum yapılabilir ürün, gelişim, değişim artık çok aşina olduğumuz kavramlar. Peki bu kadar aşina olduğumuz kavramları uygulayabilmede ne kadar başarılıyız? Ya da sürecinizi bir kere iyileştirmeniz bir daha sürecinizin nasıl işlediğine bakmadan sizlere devamlılık sağlayacak mı? Ne zamana kadar geliştirmeye ve değişime devam etmelisiniz? Gelin bu kavramlar nereden çıkmış, nasıl uygulanmış ve uygulanmalı bunları inceleyelim.

1900’lerde Frederick Taylor Bethlehem Steel Works fabrikasında ustabaşı olarak çalışıyordu. Taylor fabrikada çalışanların daha az zamanda daha verimli nasıl çalışması gerektiği üzerine gözlemler yapmaya başladı. Kömür kürekleme sürecinde işçilerin her birinin farklı kürekler kullandığını fark etti. Hepsi evden getirdiği farklı boyutlardaki kürekleri kullanıyordu. Ve Taylor gözlemleri sonucunda en iyi boyuttaki küreğin yirmi pound ağırlığındaki kürek olduğunu fark etti. Bu gözlem sonucunda tüm işçilere aynı boyutta küreğin verilmesini sağladı ve firma üretimini önemli ölçüde arttırdı.

Bu gözlemler sonrası daha verimli çalışmak adına aşağıdaki adımları tanımladı;

  • İş veya görev incelenmelidir.
  • İşi veya görevi tamamlamanın en iyi yolu belirlenmelidir.
  • Görev için en uygun kişi seçilmeli ve aynı zamanda uygun tazminat sağlanmalıdır.
  • Görevi verimli bir şekilde yapmak için işi yapan kişi eğitilmelidir.

1900’lü yıllardan bu yana bu basit 4 madde de tanımlanan bilimsel adımları uygulamaya devam ediyoruz aslında. Ancak bazen bu süreçleri iyileştirmek bu kadar gözle görülebilir olmuyor maalesef. Eski alışkanlıkları, yeni alışkanlıklar ile değiştirmek kolay olmayabiliyor ve yabancısı olduğunuz alışkanlıkların ve sorumlulukların kişiyi bıktırması ise son derece kolay olabiliyor.

 

Görsel pmi.org’dan alınmıştır.

Kaizen tam bu noktada devreye giriyor!

Japon kültüründen doğan Kaizen aşina olduğumuz bir kavram. Kaizen Japonca Kai, “değişim” ve zen “iyi” sözcüklerinden oluşuyor. Bunu iyi yönde değişme ya da sürekli iyileştirme olarak çevirebiliriz. Masaaki Imai tarafından icat edilen Kaizen yönteminin amacının, ‘herhangi bir yönde ilerleme kaydetmeden günü geçirmemek’ olduğunu söyleyebiliriz.

“Kaizen herkesin katılımını öngören sürekli gelişmeyi ifade etmektedir. Kaizenfelsefesi, çalışma ve sosyal yaşamın ve aile yaşamının sürekli gelişmeye tabi olması demektir.”

 – Maasaki Imai

Taylor’un yaptığı sorunu bul, gözlemle, daha iyisini geliştir ve değişimi gerçekleştir yöntemi bazen bir küreği değiştirmek kadar kolay olsa da bazen sürece dahil olan paydaşlar, kurumdaki çalışanlar, prosesin karmaşıklığı sebebiyle o kadar kolay olamayabiliyor. Özellikle kurumun değişikliği kabul etmesi çok daha zor olabiliyor. Yeni bir süreç denemek için akşam vardiyasında değiştirdiğiniz en ufak işlem sabah vardiyasında tekrar, değişiklik yapmadan önceki duruma geri dönebiliyor. Ve bütün uğraşlar boşa çıkabiliyor. O sebeple değişimlerin organizasyonun kültürü ile alakalı olduğu unutulmamalı.

  • Değişim sürecinizde mutlaka paydaşlarınızla iletişim halinde olun!
  • Çalışanları değişime dahil edin!
  • Tek seferde büyük değişimdense minimum viable product(MVP)-minimum uygulanabilir ürün/pilot çözümler ile aşama aşama ilerleyin!

Minimum yapılabilir Ürün (MVP); öğrenmeye yapılan bir yatırımdır, hedefinizin potansiyel bir müşterinin ne istediğini keşfetmek adına yapılan bir deneydir. Bu deneme ile, potansiyel müşterileriniz hakkında doğrulanmış öğrenme için kullanılmak üzere, mümkün olan en az çabayla bir ürünün bir versiyonunu yaratırsınız. MVP’ler, müşterilerinizin gerçekten ne istediğiyle ilgili bir hipotezi keşfetmeye yönelik size fikir verecektir.

Sürekli iyileştirme, ekibinizin etkinliğinin zaman içinde nasıl geliştiğini gösterir. Yeni bir teknik denediğinizde ve bu, ekibiniz için iyi sonuç verdiğinde, ekibinizin etkinliği artar. Bir deney “başarısız” olduğunda, ekibinizin etkinliği biraz düşer. Böylece geri dönüşler olumsuz olduğu takdirde çok fazla emek harcamadan geri dönüşler sağlanıp ona göre tekrar baştan başlayabilirsiniz.

 

Görsel pmi.org’dan alınmıştır.

Amacınız, müşteriyi memnun etmek ise iyileştirilmesi gereken en temel nokta insandır. İnsan, insan donanımı (eğitim, bilgi, beceri) ve uygulanan süreçler iyileştirilme konusunda üzerinde durulması gereken önemli faktörlerdendir. Sürekli iyileştirme, çalışanların problemi tespit etmelerini, onlara çözüm aramalarını ve öneri getirmelerini hedefler. Yeniyi benimsemek organizasyon kültürünüze göre sizi zorlayan bir duruma dönüşüp zaman alabilir. Bu süreçte en önemli olan durum daha önce de değindiğim gibi “iletişim” dir Gelişen ve değişen dünya da ayakta kalabilmek ancak sürekli iyileştirme ile mümkündür.

“Kalite geliştirme asla sona ermeyecek bir seyahattir.”

– Thomas J. Peters

Kaynaklar

https://www.pmi.org/disciplined-agile/process/product-management/mvps-and-mbis

https://yalin-dunya.com/2022/02/11/surekli-iyilestirme-hikayeleri/

https://www.pmi.org/disciplined-agile/gci/kaizen-improvement-through-small-changes

Bizimle iletişime geçmek için tıklayınız.